PieknaMadonnaKoncert p.t. "Piękna Madonna z Wrocławia głosem Warszawskiego Chóru Międzyuczelnianego" to kolejne wydarzenie z cyklu Sztuk Puk - otwórz się na sztukę, a jednocześnie przedostatni z koncertów jubileuszowych.  Zaprosiliśmy Państwa do wysłuchania utworów o tematyce maryjnej wspomaganych audiodeskrypcją, która w możliwie wierny sposób oddała piękno dzieł wystawianych w Galerii Sztuki Średniowiecznej MNW. Tym razem można było nas usłyszeć w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina, dnia  10 maja o godzinie 17.00.

 

Wystąpili:
Warszawski Chór Międzyuczelniany pod dyrekcją Teresy Gręziak
Katarzyna Kucharska-Hornung - audiodeskrypcja
Kamil Steć - organy

 

 

Tytułowa Piękna Madonna z Wrocławia nie pierwszy raz jest bohaterką koncertu Warszawskiego Chóru Międzyuczelnianego. Premierowy koncert opiewający jej niezwykłość p.t. "Usłyszeć Rzeźbę" wykonaliśmy w roku 2013 w październiku. Z uwagi na unikatowy charakter rzeźby chór powtórnie pochyli się nad tym dziełem i zaprezentuje nową wersję koncertu, w którym obok audiodeskrypcji pojawi się muzyka chóralna i organowa inspirowana Piękną Madonną z Wrocławia. Novum stanowić będzie szersze niż w pierwszym wykonaniu spojrzenie na to dzieło. Oprócz kompozycji odnoszących się do tytułowej rzeźby, usłyszeć będzie można utwory dotyczące eksponatów prezentowanych obecnie obok Pięknej Madonny w nowej odsłonie Galerii Sztuki Średniowiecznej MNW np. Piety z Lubiąża czy Poliptyku Zwiastowania z Jednorożcem. Kluczem do zrozumienia tej muzycznej wizji będzie słowo preposterioryzm - pojęcie metodologiczne rozpowszechnione przez holenderską poststrukturalistkę - Mieke Bal, wedle którego w umyśle odbiorcy mieszają się niechronologiczne wspomnienia różnych spotkań ze sztuką. Idąc tym tropem, Teresa Gręziak zdecydowała się na zaprezentowanie muzyczno-historyczno-artystycznej opowieści, w której dużą rolę odegrają skojarzenia pojawiające się bez chronologicznego porządku. Nie będzie więc w tej opowieści istotne, które z dzieł powstało wcześniej, które później. Będzie to swoista podróż po średniowieczu zbudowana poprzez współczesny język  muzyki chóralnej i organowej. Wciąż jednak głównym obiektem koncertu pozostanie Piękna Madonna z Wrocławia, którą Warszawski Chór Międzyuczelniany będzie opiewał słowami zaczerpniętymi ze średniowiecznej poezji: pulchra, digna, integra, casta...

Fot. Tomasz Lis