Uroczysta msza święta pod przewodnictwem Księdza Kardynała Kazimierza Nycza oraz koncert „Wolni. Niepokonani” to okazja do uczczenia pamięci wszystkich, którzy w okrutny sposób zostali doświadczeni przez wojnę. Na terenie Warsztatów Kolejowych w Pruszkowie wydarzyła się tragedia warszawiaków skazanych na exodus z bohaterskiego miasta. To stąd, tysiące ludności cywilnej, często z rodzinami, zostały rozesłane do obozów koncentracyjnych lub na roboty do Niemiec. W świadomości lokalnej społeczności, miejsce, w którym dziś znajduje się Muzeum Dulag 121, jest hołdem dla uczestników Powstania Warszawskiego. To ukłon oddany ludności cywilnej, która od 6 sierpnia 1944 r., z opanowanych przez Niemców warszawskich dzielnic, była bezwzględnie wypędzana do obozów przejściowych – w szczególności do Durchgangslager 121 w Pruszkowie.
To również hołd oddany mieszkańcom Powiatu Pruszkowskiego i okolic, którzy z oddaniem, poświęceniem i narażeniem życia, w każdy możliwy sposób, udzielali pomocy więzionym.
Warszawski Chór Międzyuczelniany zapewni oprawę uroczystej mszy świętej o godz. 10:00 oraz wykona koncert pt. "Wolni. Niepokonani" z udziałem aktorów Teatru Rampa (scenariusz i reżyseria Maciej Gąsiorek) o godz. 12:00. Uroczystości odbędą się 7 września 2014 roku obok Muzeum Dulag 121 na terenie Millenium Logistic Park w Pruszkowie, ul. 3-go maja 8.
Opis dojazdu - kliknij tutaj
Fundacja Promocji Twórczości Amatorskiej Cantica oraz Kawiarnia Plażowa zorganizowały koncert w wykonaniu Coe College Bands, czyli 50-cio osobowej orkiestry dętej i orkiestry smyczkowej Collegu Coe z miejscowości Cedar Rapids w stanie Iowa w USA. W programie usłyszelismy utwory wybitnych amerykańskich kompozytorów muzyki rozrywkowej takich jak: Duke Ellington, John Williams, czy Count Basie.
Koncert odbył się w środę 6-go sierpnia o godzinie 20.00 na schodach nadwiślańskiwj Kawiarni Plażowa (ul. Wybrzeże Szczecińskie 1).
Aby obejrzeć fotorelację kliknij więcej.
Wieczór pieśni i świadectw Powstania Warszawskiego pod nazwą "Listy z Powstania" w wykonaniu Warszawskiego Chóru Międzyuczelnianego upamiętnił 70-tą rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego. Koncert odbył się 3.08.2014, o godzinie 16.30 w Kościele Wniebowstąpienia Pańskiego, al. KEN 101. Narrację koncertu, utrzymaną w dialogu kobiety i mężczyzny wypełniły wojskowe informacje, rozkazy, świadectwa, wspomnienia i prywatne listy, które pod ogniem hitlerowców były przenoszone przez młodych łączników powstańczej poczty harcerskiej. Dzięki nim odtworzona została radość i wielkie nadzieje wypełniające walczących podczas pierwszych dni Powstania, a także smutek im towarzyszący, kiedy się okazało, że jednak nie zwyciężymy. Pokazano też bohaterskie przykłady żołnierskiego poświęcenia, jak również dramaty przeżywane przez ludność cywilną. Koncertem uczczono pamięć tych, którzy zginęli i tych, którzy przetrwali. Trzeba o tych ludziach mówić, trzeba przypominać tablice na murach kamienic, by były narodową dumą i żywą historią każdej dzielnicy Warszawy.
Podczas występu wykonane zostały pieśni powstańcze i partyzanckie. Były one dopełnieniem wypowiedzi uczestników walk: Prymasa Polski Stefana kardynała Wyszyńskiego kapelana "Kampinosu", żołnierzy – poetów Zbigniewa Jasińskiego, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Edwarda Chudzyńskiego i innych świadków wydarzeń.
Wykonawcy:
Warszawski Chór Międzyuczelniany pod dyrekcją Janusza Dąbrowskiego
Akompaniament: Klara Sychowicz
Narracja: Maciej Gąsiorek i Zuzanna Lipiec
Scenariusz i reżyseria: Maciej Gąsiorek
Jak co roku Warszawski Chór Międzyuczelniany czynnie uczestniczył w Procesji Bożego Ciała. Uroczystości rozpoczęły się Mszą Św. w Archikatedrze sprawowaną przez kard. Kazimierza Nycza. Już tradycyjnie WCHM uczestniczył w muzycznej oprawie procesji przy pierwszym ołtarzu przy kościele św. Anny.
Warszawski Chór Międzyuczelniany zaprezentował swój najnowszy projekt, p.t. "POSŁUCHAJ GŁOSU MEGO. Modlitwa w muzyce chóralnej". Koncert o takim tytule został wykonany 15 czerwca 2014 roku o godzinie 16.00 w Kościele Akademickim św. Anny w Warszawie. Był to finał kilkumiesięcznej pracy nad utworami o wielkim ładunku emocjonalnym. Zabrzmiała muzyka zarówno uznanych kompozytorów, takich jak: Jan Sebastian Bach, Giovanni Pierluigi da Palestrina, czy Piotr Czajkowski, jak i tych mniej znanych. Wyboru dokonała młoda dyrygentka Warszawskiego Chóru Międzyuczelnianego, Teresa Gręziak. Pomysłodawczyni projektu zdecydowała się podjąć temat wielki i ważny zarazem. Od stuleci kompozytorzy muzyki chóralnej piszą opracowania różnych modlitw chrześcijańskich. Idea ta wspólna jest twórcom bez względu na konfesję. WChM pragnie z całą mocą podjąć ten ekumeniczny temat. Muzyczna narracja objęła modlitwy powszechnie znane, jak i te mniej popularne, pochodzące ze świata zachodniego i wschodniego.
27 kwietnia w kościele p.w. Wniebowstąpienia Pańskiego, al. KEN 101 odbył się koncert symfoniczny z okazji kanonizacji Ojca Świętego Jana Pawła II, podczas którego wykonaliśmy wraz z orkiestrą SINFONIA VIVA pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza, Mszę Koronacyjną W.A. Mozarta. W trakcie koncertu Jerzy Zelnik czytał poezję Karola Wojtyły.
Wystąpili:
Jerzy Zelnik - recytacja
Anna Karasińska - sopran
Aneta Łukaszewicz - mezzosopran
Rafał Bartmiński - tenor
Wojciech Gierlach - bas
WARSZAWSKI CHÓR MIĘDZYUCZELNIANY
SINFONIA VIVA
Dyryguje - Tomasz Radziwonowicz
Czytaj więcej: Koncert symfoniczny z okazji uroczystości kanonizacji Jana Pawła II
Na kilka dni przed kanonizacją Jana Pawła II zaprosiliśmy Państwa na dwa uroczyste koncerty pt. „Nuty Wielkiego Pasterza”. Program ich, autorstwa Krzysztofa Trebuni-Tutki, jest muzycznym wspomnieniem Papieża-Polaka, blisko związanego z górami i ludźmi gór, wypełnionym emocjami, towarzyszącymi nam wszystkim, zachowującym Go w pamięci – euforią pierwszych miesięcy pontyfikatu, radością osobistych spotkań, ale też żalem i wzruszeniem trudnych doświadczeń.
Podczas koncertów, poświęconym postaci Papieża Polaka, usłyszymy reminiscencje z pielgrzymek Jana Pawła II do Polski i Jego wizyt na Podhalu, utwory autorskie z płyty „Podniesienie”, dedykowanej Ojcu Świętemu i wręczonej mu podczas specjalnej audiencji, ulubione przez Papieża melodie góralskie, zagrane przez górali podczas Hołdu Górali Polskich pod Wielką Krokwią i osobiste, nie tylko muzyczne wspomnienia rodziny Trebuniów-Tutków, zwieńczone charyzmatycznym utworem „Góry Cię chwalą” z płyty z Twinkle Brothers, zawiezionej do Watykanu przez ks. prof. Józefa Tischnera.
Koncerty odbyły się:
24 kwietnia o godz. 19:00 w kościele św. Stanisława Kostki, ul. Hozjusza 2 i
25 kwietnia o godz. 19:30 w kościele św. Franciszka z Asyżu, ul. Hynka 4a
Wystąpili:
Zespół Trebunie-Tutki
Michał Kulenty
Warszawski Chór Międzyuczelniany pod dyrekcją Teresy Gręziak
Krótka relacja z kościoła św. Stanisława Kostki - kliknij tutaj
Czytaj więcej: Nuty Wielkiego Pasterza - w hołdzie Janowi Pawłowi II
Już po raz drugi mieliśmy zaszczyt zaprosić naszych słuchaczy na niecodzienny koncert pasyjny, podczas którego poprzez muzykę opisaliśmy średniowieczne dzieło sztuki - obraz Vir Dolorum (Mąż Boleści). Opisowi muzycznemu towarzyszyła audiodeskrypcja skierowana przede wszystkim, podobnie jak całe wydarzenie, do osób niewidomych i słabo widzących. Muzykę chóralną przeplatały krótkie utwory instrumentalne wykonywane na oboju. Była to niepowtarzalna okazja, żeby wyjątkowo, nie obejrzeć a doświadczyć sztuki, i jednocześnie pełniej przeżyć okres Wielkiego Postu.
Koncert odbył się 12 kwietnia 2014, o godz.17.00 w kościele św. Tomasza, ul. Dereniowa 9 (Ursynów)
Wystąpili:
Warszawski Chór Międzyuczelniany pod dtrekcją Teresy Gręziak
Antonina Golachowska - obój
Katarzyna Kucharska-Hornung - audiodeskrypcja
16 marca (niedziela) o godzinie 16:00 w kościele św. Marcina w Warszawie przy ul. Piwnej 9/11 odbył się koncert pod tytułem „Wsłuchani w obraz. Vir Dolorum – opowieść na chór, obój solo i głos”. Warszawski Chór Międzyuczelniany co roku w czasie Wielkiego Postu prezentuje utwory poświęcone temu okresowi liturgicznemu, skłaniając do refleksji i zadumy nad męką Chrystusa. Tegoroczny koncert był wyjątkowy, bo nowatorski w swej formie.
Inspiracją koncertu był obraz Vir Dolorum (Mąż Boleści), który, będąc w posiadaniu Muzeum Narodowego w Warszawie (wcześniej Muzeum Sztuk Pięknych) od 1862 roku, jest obiektem należącym do najdłużej obecnych w zbiorach tej instytucji. Na koncert, który jest próbą muzycznej prezentacji dzieła sztuki, złożyły się utwory chóralne o tematyce pasyjnej, dostosowane do tematyki, charakteru i nastroju prezentowanego dzieła od średniowiecznych po współczesne. Obok utworów wokalnych zabrzmiały kompozycje na obój solo. Muzyce towarzyszył komentarz słowny - audiodeskrypcja obrazu, przygotowana i zaprezentowana przez Katarzynę Kucharską – Hornung, warszawską historyczkę sztuki zajmującą się m. in. pracą w muzeach z widzami z dysfunkcją wzroku.
Oryginalność tego projektu polega przede wszystkim na jego interdyscyplinarności, łączy on w sobie bowiem aspekty artystyczne, edukacyjne i społeczne. Mamy tu do czynienia zarówno z kształtowaniem wrażliwości muzycznej odbiorców, jak i ich edukacją artystyczną w dziedzinie historii sztuki. Całość wsparta zapleczem merytorycznym i profesjonalnie przygotowaną audiodeskrypcją.
Koncert jest projektem innowacyjnym. Realizuje nasz autorski program. Nasz, to znaczy twórców i artystów związanych z Fundacją CANTICA. Koncert wpisuje się w działania związane z usuwaniem barier, jakie napotykają osoby niepełnosprawne pragnące obcować z dziełami sztuki. Profesjonalnie przygotowana audiodeskrypcja, będąca integralną częścią koncertu pozwala osobom niewidzącym zapoznać się z obiektem sztuki malarskiej, a muzyka odpowiednio ją oprawia. Projekt odpowiada tym samym na ogromne zapotrzebowanie na wydarzenia kulturalne adresowane do środowisk zagrożonych wykluczeniem, osób, które pragną obcować z kulturą, ale z uwagi na swoją niepełnosprawność z jednej strony, z drugiej zaś na wąską ofertę artystyczną skierowaną właśnie do nich, najczęściej rezygnują z aktywności kulturalnej.
Naszą intencją jest również to, aby wśród słuchaczy koncertu znalazły się obok siebie osoby niewidome, słabowidzące oraz osoby widzące. Publiczność koncertu będzie miała szansę poznać obraz za pomocą zmysłów innych niż wzrok. W ten sposób osoby widzące na czas koncertu będę musiały znaleźć się w sytuacji osób z dysfunkcją wzroku.
Podobny koncert, którego bohaterem była średniowieczna rzeźba Pięknej Madonny z Wrocławia, odbył się 6 października w Muzeum Narodowym w Warszawie w ramach Warszawskiego Tygodnia Kultury bez Barier.
Projekt realizowany we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie, przy wsparciu finansowym miasta stołecznego Warszawy.
Wykonawcy:
Warszawski Chór Międzyuczelniany pod dyrekcją Teresy Gręziak
Antonina Golachowska - obój solo
Katarzyna Kucharska-Hornung - audiodeskrypcja
______________
Audiodeskrypcję tworzy się, by umożliwić osobom z dysfunkcją wzroku jak najpełniejszy, samodzielny i satysfakcjonujący odbiór dzieła wizualnego/audiowizualnego. Osiąga się to, gdy osoby niewidome i niedowidzące otrzymują przemyślany, zrozumiały, odpowiadający ich kompetencjom poznawczym, atrakcyjny i poprawny językowo opis treści wizualnych, składających się na dzieło sztuki, obiekt architektury, na daną przestrzeń.
Czytaj więcej: Wsłuchani w obraz. Vir Dolorum - opowieść na chór, obój solo i głos
19 stycznia (niedziela) o godzinie 16:30 zgodnie z tradycją zaprosiliśmy Państwa do kościele św. Anny przy Krakowskim przedmieściu na koncert kolęd Warszawskiego Chóru Międzyuczelnianego. Na repertuar koncertu pt. "A radość niech trwa!" złożyły się polskie kolędy oraz pieśni bożonarodzeniowe z różnych stron świata. Zgodnie z tytułem koncertu, niech radość, która zwykle towarzyszy nam podczas Świąt Bożego Narodzenia nie opuszcza nas i trwa.
Warszawski Chór Międzyuczelniany poprowadziła Teresa Gręziak. W partiach solowych usłyszeliśmy Annę Woźniak, a akompaniowała Klara Sychowicz.
To niedzielne kolędowanie rozpoczęło się od mszy św. o godz. 15:00 z udziałem Chóru.
15 grudnia już po raz kolejny wzięliśmy udział w Spotkaniach Wigilijnych, które tradycyjnie odbyły się na Placu Teatralnym w Warszawie w godzinach. Była to już dziesiąta edycja tej imprezy organizowanej przez Biuro Pomocy i Projektów Społecznych m. st. Warszawy. Nasz chór zaprezentował program złożony z polskich i zagranicznych kolęd i pieśni bożonarodzeniowych.
30 listopada Warszawski Chór Międzyuczelniany wystąpił w kościele pw. św. Andrzeja apostoła przy ul. Chłodnej 9 z koncertem o tematyce adwentowej.
17 listopada 2013 roku Warszawski Chór Międzyuczelniany wystąpił w kościele św. Huberta w Zalesiu Górnym. Śpiew chóru towarzyszył mszy św. odprawianej o godz. 12:30 w intencji założyciela chóru śp. Księdza Profesora Zbigniewa Piaseckiego oraz zmarłych dobrodziejów i chórzystów Warszawskiego Chóru Międzyuczelnianego. Bezpośrednio po mszy św. rozpoczął się koncert pieśni patriotycznych i religijnych, który zakończył tegoroczne obchody Święta niepodległości w parafii.
6 października o godz. 18:30 w budynku Muzeum Narodowego przy Al. Jerozolimskich 3 Warszawski Chór Międzyuczelniany zaproponował gościom wyjątkowy koncert połączony z nietypową prezentacją perły kolekcji muzeum – Pięknej Madonny z Wrocławia. Wciąż pozostająca niewidoczną dla zwiedzających, rzeźba ta jest jednym z najważniejszych obiektów gmachu przy Al. Jerozolimskich. Dla Teresy Gręziak – dyrygentki Warszawskiego Chóru Międzyuczelnianego stała się ona inspiracją do stworzenia projektu artystycznego zatytułowanego USŁYSZEĆ RZEŹBĘ. Młoda kierowniczka zespołu przez ponad 2 lata związana była z Działem Edukacji MNW, prowadząc zajęcia w Galerii Sztuki Średniowiecznej. W koncercie pt. USŁYSZEĆ RZEŹBĘ połączyła swoje dwie pasje – zamiłowanie do historii sztuki i muzyki. Tego nietypowego zadania podjęła się wraz z Warszawskim Chórem Międzyuczelnianym, zespołem o niemal 50-letniej tradycji, który znany jest ze śmiałości w realizacji oryginalnych projektów kulturalnych.
Niezwykle ważnym dla nas jest fakt, iż koncertem tym włączamy się w działania związane z usuwaniem barier, jakie napotykają osoby niepełnosprawne pragnące obcować z dziełami sztuki. Profesjonalnie przygotowana audiodeskrypcja, będąca integralną częścią koncertu pozwoliła osobom niewidzącym zapoznać się z rzeźbą, a muzyka odpowiednio ją oprawi.
Drugim bardzo ważnym celem tego przedsięwzięcia jest integracja. Intencją organizatorów było, aby wśród słuchaczy koncertu znalazły się obok siebie osoby niewidome, słabowidzące oraz osoby widzące. Fakt, że rzeźba Pięknej Madonny z Wrocławia nie może być zaprezentowana w sposób tradycyjny z uwagi na zamknięcie Galerii Sztuki Średniowiecznej, stworzyła sytuację, w której osoby widzące znalazły się na chwilę w sytuacji osób z dysfunkcją wzroku, i musiały zapoznać się z dziełem w oparciu o zmysły inne niż wzrok.
Podczas koncertu pt. USŁYSZEĆ RZEŹBĘ zabrzmiała muzyka chóralna a cappella o tematyce maryjnej. Narracja muzyczna przeprowadzona została wielowątkowo: z jednej strony pojawiły się utwory muzyki dawnej, z drugiej zaś – współczesne, w tym skomponowane specjalnie na tę okazję, inspirowane bądź Piękną Madonną z Wrocławia, bądź bardziej generalnie epoką Średniowiecza. Pojawiły się kompozycje napisane do poezji średniowiecznej, zarówno łacińskiej jak i polskiej. Podczas koncertu publiczność usłyszała utwory takich uznanych polskich twórców jak: Marian Sawa, Henryk Mikołaj Górecki, czy Andrzej Koszewski. Chór zaprezentował muzyczną opowieść, w której istotnym elementem była audiodeskrypcja, czyli szczegółowy opis tytułowego dzieła sztuki przygotowany specjalnie z myślą o niewidomych odbiorcach. W ten sposób Warszawski Chór Międzyuczelniany stworzył swego rodzaju muzyczną prezentacjęi rzeźby, dostępnej osobom widzącym i niewidzącym.
Nasze zaproszenie do projektu przyjęli:
KATARZYNA KUCHARSKA-HORNUNG (rola w projekcie - stworzenie audiodeskrypcji, współpraca merytoryczna przy przygotowaniu scenariusza wydarzenia)
Historyczka sztuki, kuratorka, animatorka. Jest współautorką cyklu warsztatów o sztuce współczesnej dla osób z dysfunkcją wzroku w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki oraz autorka audiodeskrypcji do wybranych prac w kolekcji Zachęty, wykonanych w różnych technikach – m.in. prac rzeźbiarskich, pracy video, instalacji przestrzennych, tkanin. Stworzyła audiodeskrypcję do ekspozycji stałej Muzeum Chopina w Warszawie, w tym obrazów, grafik, przedmiotów codziennego użytku oraz przestrzeni wystawienniczej. Jest inicjatorką i koordynatorką eksperymentalnego projektu audiowizualnego dla Fundacji Archeologia Fotografii, realizowanego w ramach Festiwalu Warszawska Jesień w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Rekomendowana przez Fundację Kultury bez Barier: „Katarzyna Kucharska dała się poznać w środowisku osób z niepełnosprawnością wzorku jako audiodeskryptorka czująca wagę słowa, potrafiąca rozpoznać jego niepowtarzalne, w zderzeniu z innymi słowami, koloryt i potencjał, pozwalające budować w wyobraźni adekwatne i bogate plastyczne obrazy.” Anna Żórawska Fundacja Kultury Bez Barier
FUNDACJA KULTURY BEZ BARIER (rola w projekcie - konsultacje audiodeskrypcji, współpraca przy promocji wydarzenia)
Od lat działa na rzecz osób niepełnosprawnych. Podejmuje działania mające prowadzić do tworzenia warunków gwarantujących osobom z dysfunkcją narządu wzroku i słuchu komfort w czasie wizyty w kinie, teatrze, muzeum i galerii; warunków dających możliwość samodzielnego i kompetentnego odbioru sztuki. Systematyczne i powszechne udostępnianie tekstów kultury ma być także, kierowanym do wszystkich, zaproszeniem do dialogu o potrzebie i możliwościach budowania społeczeństwa otwartego, świadomego, wolnego od stereotypów i uprzedzeń.
Koncert odbył się w ramach Warszawskiego Tygodnia Kultury bez Barier i został współfinansowany przez Miasto Stołeczne Warszawa.
Czytaj więcej: Usłyszeć rzeźbę. Piękna Madonna z Wrocławia głosem WChM
We wtorek 30 lipca o godzinie 19.00 w kościele św. Stanisława Kostki (ul. kard. Stanisława Hozjusza 2) odbył się koncert "Listy z Powstania" upamiętniający 69-tą rocznicę Powstania Warszawskiego, podczas którego Warszawski Chór Międzyuczelniany zaprezentował pieśni powstańcze przeplatane wspomnieniami i listami z Powstania Warszawskiego. Autorem scenariusza i reżyserem przedsięwzięcia jest Maciej Gąsiorek. Przed koncertem została odprawiona Msza św. w intencji poległych i pomordowanych mieszkańców Stolicy.
Odwiedza nas 63 gości oraz 0 użytkowników.